SyntraPXL en Hogeschool PXL investeren volop in hybride klasinfrastructuur

Standaard

Hybride onderwijs en hybride leren vormen het onderwijs van de toekomst. Het gebruik van technologische hulpmiddelen maakt het niet alleen mogelijk onderwijs op afstand te volgen maar versterkt ook de competenties van huidige en toekomstige arbeidskrachten. SyntraPXL en Hogeschool PXL zijn vastberaden om het potentieel van hybride onderwijs ten volle te benutten en investeren daarom in hoogwaardige en toekomstgerichte onderwijsinfrastructuur. Met de toevoeging van zes nieuwe full hybrid klassen, waarvan vier bij SyntraPXL en twee bij Hogeschool PXL, zetten beide onderwijsinstellingen een grote stap richting een meer flexibele en toegankelijke leeromgeving. Het doel is om dit jaar nog 25 opleidingen volledig hybride aan te bieden.

“Bedrijven moeten snel kunnen inspelen op de marktveranderingen, internationale concurrentie en technologische evoluties. Hierdoor evolueren ook de vereiste competenties van de medewerkers sneller dan ooit. Het vermogen om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen, is daarom cruciaal om als regio competitief te blijven. Met SALKturbo hebben we de ambitie om een echte leercultuur met scholing, omscholing en bijscholing doorheen de hele loopbaan te creëren. Hybride leeromgevingen passen volledig in deze ambitie. Met de organisatie van hybride leervormen worden werknemers en cursisten zelf eigenaar van hun opleiding.  Wij hebben het project dan ook toegeleid naar EFRO en zijn verheugd dat 180.000 euro voor deze investering is vrijgemaakt,” aldus Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie.

De nieuwe klassen werden begin 2024 opgeleverd en nu bereiden SyntraPXL en Hogeschool PXL hun docenten grondig voor op het efficiënt gebruik van hybride onderwijsmethoden. Het lesgeven in een hybride setting vereist immers specifieke vaardigheden en expertise. Hybride lesgeven is een vak apart.

Voordelen van hybride klassen

Hybride klassen bieden tal van voordelen, waaronder een grotere flexibiliteit voor cursisten, die zowel op de campus als online kunnen deelnemen aan de lessen. Leren is dus niet langer tijds- en plaatsgebonden. Hiervoor werden de klassen uitgerust met state-of-the-art hardware: multifunctionele schermen, geluidstegels, slimme camera’s en de nodige datasystemen ter ondersteuning.

“Tijdens de covidpandemie hebben we eigen aan ons onderwijsconcept waar ICT de motor is elk lokaal uitgerust met camera-apparatuur. Hoewel dit al heeft bijgedragen aan het maken van lesopnames, is het duidelijk dat voor leersituaties met intensieve online interactie, hoogwaardige apparatuur noodzakelijk is. Deze twee hybride lokalen vertegenwoordigen een grote stap voorwaarts, waar alle opleidingen van kunnen profiteren. Bij Hogeschool PXL hanteren we het Mixed Learning-onderwijsconcept, waarbij we streven naar een evenwicht tussen online leren, leren op de campus en leren op de werkplek. De groeiende vraag naar flexibele deelname en hoogwaardige lesopnames, met name vanuit de ‘werkstudenten’ populatie, is duidelijk merkbaar. In de toekomst zullen we dit klasinrichtingsmodel ook toepassen op onze renovatie en nieuwbouwprojecten,” zegt Heidi Croes, directeur Onderwijs en Studentenbeleid.

Deze asynchrone leervorm bevordert ook een inclusieve leeromgeving, waarbij cursisten met verschillende behoeften en achtergronden worden ondersteund. Het opent bovendien de deuren naar nieuwe leermogelijkheden en versterkt de digitale vaardigheden van zowel studenten als docenten.

“Een beroepsloopbaan zonder bijkomende vorming tussen de uitstroom uit school en het pensioen was vroeger heel gewoon. In de razendsnel evoluerende economie en samenleving is het nodig dat de kennis, competenties en vaardigheden van de Limburgse beroepsactieve bevolking  tijdens de beroepsloopbaan worden aangescherpt. En cijfers tonen dat Limburg hier nog een tandje dient bij te steken.  In 2022 nam slechts 8,4 % van de 25- tot 64-jarigen deel  aan vorming en opleiding.  We staan hiermee op de 32ste plaats in de rangschikking van de SALKturbo-benchmarkregio’s. In 2028 willen we binnen de top 25 zitten en moeten we een opleidingsparticipatie van 10,5 % behalen. Dit veronderstelt de komende vijf jaar een jaarlijkse groei van 0,4%. We moeten dus meer kansen voor levenslang leren creëren. Met hybride lesvormen creëren we die kansen omdat werknemers en cursisten zelf kunnen kiezen hoe, waar en wanneer ze les volgen. Elke cursist wordt eigenaar van zijn eigen leesproces en aangemoedigd om planning, organisatie en zelfdiscipline te ontwikkelen. Stuk voor stuk vaardigheden die de professionele carrière ten goede komen,” aldus gedeputeerde van Economie Tom Vandeput.

“Door de flexibiliteit, het gebruiksgemak en de kwaliteit voor onze cursisten voorop te stellen kunnen we hen een leerervaring bieden die maximaal aansluit bij hun leervoorkeuren en hun professionele situaties”, verklaart Dirk Vanstipelen, directeur en afgevaardigd bestuurder van SyntraPXL.

Begeleiding van docenten

Via workshops en doelgerichte trainingen leiden SyntraPXL en Hogeschool PXL hun docenten op om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe hybride klassen. Dit gebeurt door een team van docentencoaches en learning experts. Zij bieden begeleiding en ondersteuning aan docenten om het potentieel van hybride onderwijs volledig te benutten en zo een hoogwaardige leerervaring te garanderen. “Naast investeringen in infrastructuur hechten beide opleiders dan ook veel belang aan de nodige soft skills”, aldus Mark Vanlook, Directeur Digital Business bij SyntraPXL.

Financiering

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) investeerde 180.000 euro in de hybride klasinfrastructuur. Deze financiële steun onderstreept het belang van levenslang leren in Limburg en de ambitie om het voor een breed publiek toegankelijk te maken. SyntraPXL en Hogeschool PXL zelf investeerden ook nog eens 270.000 euro.

“De Europese steun benadrukt niet alleen het belang van levenslang leren in Limburg, maar toont ook een gedeelde ambitie om hoogwaardig onderwijs voor een breed publiek toegankelijk te maken. Door de toeleiding van de Provincie Limburg naar de Europese middelen, kunnen we onze faciliteiten verbeteren en moderne leermiddelen implementeren die onze studenten en cursisten in staat stellen om op innovatieve wijze te leren en te groeien. Deze investering helpt een stimulerende leeromgeving te ontwikkelen waarin onze studenten kunnen excelleren en zich kunnen voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst,” zegt Ben Lambrechts, algemeen directeur van Hogeschool PXL.

SyntraPXL en Hogeschool PXL kijken uit naar een succesvolle implementatie van hybride onderwijs en blijven zich inzetten voor de toekomst van levenslang leren in Limburg.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.