Limburg heeft recht op twee autoSNELwegen!

Standaard

Voor de derde dag op rij was het vandaag prijs op de E314. Met volledig versperde rijbanen, lange files en het bijhorende economische verlies tot gevolg. Maar het kan ook anders. Voka – Kamer van Koophandel Limburg, samen met de sociale partners verenigd in de SERR, zijn al heel lang vragende partij voor een verbreding van de E314 en de E313. Bovendien pleit Voka – Kamer van Koophandel Limburg voor een performant disaster recovery beleid.  Op die manier kunnen dergelijke ongevallen performanter en dus sneller afgehandeld worden. Dit is in het voordeel van de hele maatschappij.  

Wat is er de laatste dagen nu juist gebeurd? Maandagvoormiddag kwam een vrachtwagen in aanrijding met een botsabsorbeerder op de pechstrook. Gevolg: een lange file richting Lummen. In de namiddag was het weer prijs toen een vrachtwagen met rechtopstaande laadbak het dynamische infobord over de snelweg ramde. Gevolg: de E314 was 3 uur lang volledig versperd.

En dinsdag ging de tragedie gewoon verder. Twee vrachtwagens kwamen ter hoogte van Genk in de richting van Lummen in onzachte aanraking met elkaar. Gevolg: een versperde rechterrijstrook en wederom een urenlange file.

Het (hopelijk) slotstuk van deze tragedie was voor vandaag. Ter hoogte van Maasmechelen gebeurde een zwaar ongeval met 3 vrachtwagens. Gevolg: een volledig versperde E314, en dit maar liefst 4 uur lang. Uiteraard bracht dit een lange file met zich mee.

Voor Voka – Kamer van Koophandel Limburg is de maat meer dan vol. Niet alleen maken de afgelopen dagen duidelijk dat de E314 dringend nood heeft aan verbreding. Maar bovendien stelt het ook het huidige recovery beleid in vraag. Het kan niet dat het 4 tot 5 uur moet duren voordat de autostrade na dergelijke ongevallen pas vrij wordt gemaakt. Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat dit veel performanter kan.

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Limburg: “De afgelopen dagen tonen nog maar eens aan dat de verbreding van de E314 een absolute noodzaak is voor onze provincie. Maar tegelijkertijd legt het ook het pijnpunt van ons disaster recovery beleid bloot. Wanneer dergelijke ongevallen sneller worden afgehandeld, dan betekent dit minder economisch verlies voor onze bedrijven, onze medewerkers en onze maatschappij. Elk uur dat een wagen in de file staat, gaat er €10,58 verloren. Dat is jammer geld, dat we als Limburg niet zomaar over de balk mogen (laten) gooien.”

Een suggestie over “Limburg heeft recht op twee autoSNELwegen!

  1. Heel vaak zijn de ongevallen het gevolg van verkeerd ingeplande manoeuvres van vrachtwagens op de autostrade en/of het te veel of slecht vast gemaakte vracht op de camions. Het is dan ook de 100% verantwoordelijkheid van de ondernemers om hun chauffeurs er attent op te maken van hun onveilig rijgedrag en/of de veilige manier om de vracht te stapelen, in plaats van altijd maar te jammeren dat er zo veel files zijn ten gevolge de ongevallen, wat een economisch verlies voor hen betekent. Immers vele leveringen gebeuren just-in-time, wat wil zeggen de vrachtwagenchauffeurs zich gaan gedragen als cowboys met alle gevolgen vandien.

    Like

Geef een reactie op lutje Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.