De Hasseltse Diepstraat, een belangrijke toegangsweg in Kuringen-Centrum, ontvangt dagelijks veel
verkeer. “De piek van deze verkeersdrukte meten we tijdens de ochtend- en avondspits”, verklaart
Marc Schepers, bevoegd voor mobiliteit. “Op deze momenten banen niet enkel tal van
automobilisten zich een weg doorheen Kuringen-Centrum, ook honderden fietsers mengen zich dan
in het verkeer. Voornamelijk jonge kinderen die op weg zijn naar hun school of er net van komen.”
Voor Schepers bestaat er geen twijfel, het garanderen van een veilige fietsroute voor deze jonge
weggebruikers heeft de hoogste prioriteit.
“In de eerste plaats willen we de Diepstraat aanpakken om er onze fietsers- en voetgangers- een zo
duidelijk en veilig mogelijke plek te geven in het verkeer” , stelt Schepers. Maar dat bleek hier echter
makkelijker gezegd dan gedaan, de bestaande inrichting van Diepstraat liet dit niet toe. In plaats van
de heraanleg van de straat af te wachten, besloot Schepers meteen in te grijpen. “Op een plaats
waar zoveel jonge fietsers dagelijks in conflict komen met de auto, moet je die fietser zo snel
mogelijk een plaats geven. Daarom werd in afwachting van de langere termijn oplossing, alvast
gekozen voor een fietsstraat als tijdelijke maatregel. Met de komst van de roodgekleurde fietsstraat
werd de fietsveiligheid in de Diepstraat meteen verhoogd.”
Definitieve herinrichting
Vandaag kan stad Hasselt eindelijk werk beginnen maken van de definitieve heraanleg. “We trekken
bij deze herinrichting uiteraard de kaart van onze zachte weggebruikers”, aldus de schepen. “Zowel
voetgangers als fietsers krijgen een eigen veilige plek, los van het autoverkeer.” Fietsers zullen
binnenkort terecht kunnen op de veilige vrij liggende fietspaden langs de weg. “Door deze fietspaden
te verhogen, schermen we onze fietsers bovendien nog meer af van het autoverkeer.” Ook de
voetgangers worden niet vergeten in de plannen. “Ook zij krijgen comfortabele voetpaden die
voorzien worden van veel meer groen.” Goede vooruitzichten voor de schoolgaande jeugd!
De start van de heraanleg staat gepland zomer 2024, maar eer stad Hasselt zo ver is, moeten er nog
knopen doorgehakt worden. “Momenteel liggen er twee uitgewerkte concepten op tafel”, aldus
Schepers. “In het ene geval blijft de Diepstraat een tweerichtingsstraat, in het andere kiezen we voor
enkelrichting.” Schepers geeft aan dat beide concepten voor- en nadelen hebben. “Wat ze alvast
gemeen hebben met elkaar, is dat er naast een duidelijk positieve impact op de plek voor de zachte
weggebruiker en de veiligheid van de schoolgaande jeugd, ook een remmend effect is op de
hoeveelheid het autoverkeer. We leggen binnenkort deze concepten voor aan de buurtbewoners, we
willen hun suggesties en opmerkingen horen alvorens een definitieve keuze wordt gemaakt.”, besluit
Schepers. De keuze valt in principe nog deze zomer waarna het dossier nog een heel administratief
traject moet doorlopen. Doelstelling is om de werken nog zeker deze bestuursperiode toe te wijzen.