H&M Hasselt zou verhuizen naar Quartier Bleu, bakker Verboven zou stoppen en lonken naar Quartier Bleu

Standaard

Een knap artikel op 15 augustus 2019 in HLN Online over het ontbreken van communicatie over welke plannen het stadsbestuur heeft met de retail en horeca in de Hasseltse binnenstad bij de komst van het nieuwe winkelcentrum van Quartier Bleu en wat er nu is met die zondagopeningen.

We onthouden dat bakker Verboven aan de Botermarkt wil stoppen wegens een slinkende verkoop door gebrek aan betaalbare parkeerplaatsen en dat de zaak graag naar Quartier Bleu van Château Real Estate van Philippe Onclin wil verplaatsen, maar die moet Peter Verboven dan wel bellen. 

Wij kunnen hier ook aanvullen dat we hetzelfde geluid horen van een dalende verkoop bij bakker Depaifve in de Minderbroedersstraat, vooral op zaterdagen als ze de Minderbroedersstraat afsluiten voor het verkeer. Het tegendeel horen we ook, want naast bakker Depaifve ligt bakker Bakkersdochter en die klagen niet over een tanende verkoop, omdat veel klanten te voet of met de fiets inkopen in de winkel komen doen.

Dat H&M Hasselt zou verhuizen naar Quartier Bleu, daar deden al langer geruchten over in de binnenstad. Niet dat er een tweede vestiging bijkomt in Quartier Bleu, maar echt verhuizen als grote keten naar een nieuwe handelswijk, waarvan de winkels voor 60% verhuurd zijn. 

En dan lieten ze nog Dirk Hendrickx met drie horecazaken aan de Zuivelmarkt aan het woord, die erg sceptisch was over de komst met nieuwe retail en horeca in Quartier Bleu. Hij ziet de vergelijking niet zitten tussen QB met Medienhafen, de nieuwe hippe wijk aan het water in Düsseldorf, een stad met een half miljoen inwoners, terwijl Hasselt een provinciestad is met 80.000 inwoners. Anderzijds is Marleen Pricken als vierde generatie van Huis Pricken in de Diesterstraat niet weg te halen uit haar winkel.

Burgemeester Vandeput ziet ook geen problemen en risico’s in bij de komst van QB. Met een goede samenwerking tussen retail en horeca en de stadsdiensten staan nieuwe uitdagingen te wachten in Hasselt via onder andere een citymarketingbudget van 200.000 euro om de stad weer aantrekkelijker te maken als winkelstad. Ontslag nemend centrummanager Christiaan Kastrop heeft daarvoor de nodige basis gelegd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.