Wat doet Hogeschool PXL voor verbetering van taalbeheersing bij studenten?

Standaard

Actueel is dat studenten van hogescholen erop achteruitgaan als het gaat om taalbeheersing volgens een onderzoek van hogeschool Odisee, die de situatie problematisch vindt. Begrijpend lezen, kleine woordenschat, grammatica en spelling zijn zorgbakens. Aan hogeschool PXL in Hasselt wordt eraan al vier jaar gewerkt met succes en Heidi Croes vertelt ons hoe.

Oorzaken

De overstap van secundair naar hoger onderwijs is voor heel wat studenten een aanpassing en wordt door verschillende factoren beïnvloed. Naast de taalvaardigheid van studenten zijn er echter nog heel wat andere factoren die bepalen of een studietraject in het hoger onderwijs succesvol wordt afgerond.

Oriëntering en heroriëntering

Hogeschool PXL is daarom sinds academiejaar 2015 – 2016 gestart met het oriënteringstraject om studenten die nieuw zijn in de opleiding extra te begeleiden tijdens hun eerste jaar aan onze hogeschool. In het oriënteringstraject streven we naar een goede oriëntering en heroriëntering ter bevordering van de doorstroom, de juiste student in de juiste opleiding en tijdig begeleidingsadvies op maat.

Drie fases

Het oriënteringstraject bestaat uit drie fasen waarin de score op de taaltest, een studie- en motivatietest en de resultaten van de eerste examenperiode geanalyseerd worden. Tijdens elk van deze fasen gaat er een groen, oranje of rood licht “branden”. Op basis van deze drie lichtjes krijgt elke student een individueel advies na de eerste examenperiode.

Taal als voorspeller van studiesucces

Uit statistische analyse bleek ook onze taaltest een voorspellende waarde te hebben voor studiesucces. Wij zien echter geen dalende maar een stabiele score op de taaltest over de afgelopen 4 jaar.

In onze taaltest worden vijf onderdelen getest: spelling, structuur, grammatica, leesbegrip en woordenschat. We zien dat studenten het meest moeilijkheden hebben met het onderdeel “leesbegrip” wat erg belangrijk is bij het studeren.

In ons begeleidingsaanbod zetten we dan ook niet enkel in op taalondersteuning (spelling, woordenschat, begrijpend lezen, zakelijk schrijven, woord- en zinsleer) maar ook op actief studeren waarin studenten o.a. leren om hoofd- en bijzaken te onderscheiden tijdens onze leerateliers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.