Greenpeace Limburg heropent station van Gingelom

Standaard

greenpeace gingelom 1

Niet Hasselt of Sint-Truiden, zoals je zou verwachten, maar Gingelom is het oudste station van Limburg. Vanaf de opening in 1838 werd het station bijna 150 jaar gebruikt door pendelaars. In de auto-minded jaren 80 kwam hier een einde aan. Tien jaar na de aanleg van de E40-autostrade, werd de spoorweghalte gesloten. Greenpeace Limburg vraagt dat daar verandering in komt en voerde een actie aan de voormalige spoorweghalte van Gingelom.

Trein die Limburg overslaat

“Inmiddels is de noodzaak voor comfortabel openbaar vervoer terug sterk gestegen. Zo zie je elke ochtend een pendelstroom gehaaste auto’s Gingelom en omstreken uit trekken om in het Brabantse Landen een trein te kunnen nemen. Anderen trotseren toch de file en rijden als ze toch al de auto moeten nemen liever ineens verder tot in Leuven of Brussel” verduidelijkt Matias Irizar van Greenpeace Limburg.

“Dat het ganse Limburgs gedeelte van spoorlijn 36 wordt overgeslagen is bijna symbolisch voor hoe men in Brussel reeds decennia omgaat met onze provincie op vlak van openbaar vervoer. Verder westwaarts in Vlaams-Brabant worden op diezelfde spoorlijn dorpjes als Ezemaal, Erps-Kwerps, Neerwinden, Veltem, Vertrijk,… permanent bediend door treinen. Verder oostwaarts op de spoorlijn in provincie Luik geldt hetzelfde voor nog kleinere dorpjes als Bleret, Nomalle en Flexhe waar de afstand tussen stations soms maar 2,5 km bedraagt. Dit terwijl gemeente Gingelom een veelvoud aan inwoners telt en er tussen Landen en Waremme voor een afstand van ruim 14km geen treinhalte is.” 

Minder auto’s en heropleving dorpskernen

Greenpeace Limburg maakt de vergelijking tussen de stationshalte van Gingelom en dat van Alken: “In de jaren 80-90 stopten in Alken ook nog maar 4 treinen per dag en dat enkel op weekdagen. Het nauwelijks bediende station was toen bedreigt met volledige sluiting. Onder lokale druk is dit echter volledig omgedraaid naar een station met een permanente bediening. Resultaat? Een steeds drukker station met reizigersaantal verveelvoudigd naar meer dan 560 reizigers per dag. Wanneer het station van Gingelom opnieuw ingericht wordt als een stophalte, zal je ook daar jaar na jaar een stijgend reizigersaantal krijgen.” stelt Niele Geypens van Greenpeace Limburg. 

“Dit zal niet enkel veel auto’s van de weg halen maar ook de dorpskernen van Gingelom doen heropleven en aantrekkelijk maken voor jonge gezinnen. Ook bloesemtoeristen zullen zo hun weg veel sneller naar Gingelom vinden.”

Kermt en Hoeselt

De actie van Greenpeace Limburg is niet enkel voor Gingelom. De milieuvereniging vraagt ook om het station van Kermt en dit van Hoeselt opnieuw in te richten als spoorweghalte. De 2 voormalige stations van Kermt werden gesloten rond 1960 toen de E313 door de gemeente werd aangelegd. Het station Hoeselt, ook naast de E313, sloot tegelijk met deze van Gingelom.

“In die tijd werd de auto en autostrades als de toekomst gezien. Nu weten we dat het spoorvervoer essentieel is om leefbaarheid van onze dorpen en steden te garanderen en om het dichtslibben van het wegennet te voorkomen” verklaart Wim Stevens van Greenpeace Limburg.

Noord en oost Limburg – Spartacus

Met hun actie spoort Greenpeace Limburg de volgende federale regering en Infrabel aan om vlot, comfortabel en betaalbaar spoorvervoer bovenaan hun prioriteitenlijst zetten en om de 3 Limburgse spoorweghaltes te heropenen.

Niet enkel in zuid Limburg, maar ook in Noord- en Oost-Limburg, waar de nood aan openbaar spoorvervoer nog groter is. “De uitdaging daar zijn heel wat groter dan het heropenen van een halte op een bestaande spoorlijn. De 3 Spartacussneltram-/lightrail-lijnen moeten hier soelaas brengen. Aan de Vlaamse regering en De Lijn vraagt Greenpeace Limburg dan ook om sneller werk te maken van deze projecten. Investeringen in openbaar vervoer zijn noodzakelijk om meer mensen uit de auto te krijgen, zodat we met z’n allen de broodnodige shift kunnen maken naar een klimaatvriendelijke mobiliteit”, besluit Niele Geypens van Greenpeace Limburg.

Een suggestie over “Greenpeace Limburg heropent station van Gingelom

  1. Array

    Dat Gingelom toen al een station kreeg zal wel iets te maken gehad hebben met de invloed van toenmalig burgemeester Erasme Louis Surlet de Chokier, die voordien ook parlementsvoorzitter en Regent van België( in afwachting van een eerste koning) was geweest.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.