Degelijke verbetering van spoormobiliteit in Limburg dankzij nieuwe Hasseltse tractiewerkplaats

Standaard

De tractiewerkplaats van Hasselt staat in voor het onderhoud van elektrische motorstellen. Ook het onderhoud van motorwagens en de nieuwste dubbeldeksrijtuigen M6 gebeurt er. Als meer dan 10 jaar worden deze dubbeldeksrijtuigen van de NMBS hier onderhouden. Een uitbreiding dringt zich op en wordt realiteit. De huidige werkplaats was te kort om een volledig stel in één keer in de werkplaats te rijden, waardoor een resem rangeeracties dienden te gebeuren. Per voertuig dat onderhouden moest worden liep de rangeertijd op tot 3 uur. Door het veelvuldig koppelen en ontkoppelen, was er een verhoogde kans op slechte contacten en storingen.

Bij het toewijzen van de budgetten in 2010 heeft ACOD spoor Limburg onmiddellijk gereageerd op de stiefmoederlijke behandeling vanuit Brussel. Er werden immers andere prioriteiten gesteld dan de Hasseltse werkplaats. In 2012 kwam er eindelijk schot in de zaak: de oude rangeerbundel en dieselopslagtanks werden afgebroken en het terrein werd gesaneerd. Maar de werken vielen alweer stil. De budgetten waren niet rond klonk het toen.

Dankzij het lobbywerk van ACOD spoor Limburg bij lokale politici, werd de NMBS onder druk gezet om de budgetten alsnog goed te keuren. De laatste horden Begin 2015 werden uiteindelijk de laatste horden genomen en kon er gestart worden met de bouw van de werkplaats. De plannen die getekend werden door het tekenbureau van NMBS Stations in Hasselt, werden vergund en goedgekeurd door alle instanties. De werkzaamheden werden aangevat in mei 2015. ACOD spoor Limburg was dan ook verheugd dat niet enkel de bouw van de nieuwe hal maar ook een bijkomend administratief gebouw opgetrokken werd met hierin een refter voor het personeel en verschillende magazijnruimten. Daarnaast dwong onze delegatie ook een vernieuwing van de personeelsparking af. Deze laatste werken zijn intussen afgerond.

De opdracht

De tractiewerkplaats Hasselt staat in voor het periodiek onderhoud van rijtuigen en motorstellen. De werkplaats bestaat uit: de tractiewerkplaats (onderhoud motorstellen, rijtuigen en motorwagens); de onderhoudspost van Hasselt en Leuven (voornamelijk reinigingswerken, ook treinwasinstallaties) en de depannageposten van Hasselt en Leuven (kleine herstellingen tijden halte van een trein in Hasselt of Leuven).

TW Hasselt voert jaarlijks meer dan 7000 interventies uit: periodiek onderhoud, herstellingen, depannages en reiniging van treinen. ACOD spoor Limburg hoopt dat met de bouw van de nieuwe werkplaats en verbouwing van het bestaande gedeelte de toekomst van deze werkplaats gegarandeerd is. De werkplaats is bovendien ook ideaal voor het onderhoud van de nieuwe recente bestelde M7-dubbeldeksmotorstellen en de Desirostellen.

Belangrijk is dat de politiek en de NMBS er zullen moeten op toezien dat de liberalisering er niet gaat voor zorgen dat het spoor in Limburg nog meer werkgelegenheid gaat verliezen. Een verdeling van de werklast over heel het land bij vervanging van de motorwagens na de elektrificatie en het bekomen van het onderhoud nieuwe M7-rijtuigen. Deze nieuwe werkhal gaat een enorme verbetering zijn voor de reizigers en zal de stiptheid zeker ten goede zal komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.