‘BeGenkers’ ontwikkelen intelligente vuilbak WiCan als antwoord op zwerfvuil in Genk

Standaard

begenkerIn de afgelopen 3 maanden ontwikkelden 200 studenten van hogeschool UCLL en Genkse jongeren creatieve concepten als antwoord op een aantal maatschappelijke uitdagingen voor de Stad Genk. Tijdens het BeGenkers slotevent op 18 mei verkoos de jury het concept van WiCan, de intelligente vuilbak die wifi levert in de plaats van afval. “Het is een kant en klaar concept dat naar andere steden vertaalbaar is en wat perfect past in het smart cities verhaal,” aldus Yves Excelmans, voorzitter van de jury. 

“Het voorstel van deze jongeren biedt een concreet antwoord op de behoefte in onze stad. Daarom vinden we het belangrijk om als stad ook de uitwerking en het initiatief bij jongeren te leggen, zij zitten in dezelfde leefwereld en bekijken de zaken vanuit een andere en vaak creatievere invalshoek,” aldus schepen Anniek Nagels.

De winnaars Semih, Aysemur, Melissa willen in een volgende stap investeerders zoeken om hun concept in de markt te zetten. Ze kunnen alvast rekenen op een werkplek op C-mine Crib, communicatieve ondersteuning door de Stad Genk en een budget van 2500 euro. 

Opstap naar ondernemen

De hogeschool UCLL zet met het vak ‘opstap naar ondernemen’ actief in op het stimuleren van de ondernemingszin en ondernemerschap van haar eerstejaars Bedrijfsmanagement. Op deze manier draagt UCLL bij aan de stijging van het aantal starters in de regio Limburg. Jesse Zoons, student Marketing UCLL: “Door ‘opstap naar ondernemen heb ik geleerd uit mijn kot te komen. Ook samenwerken met studenten die ik op voorhand niet kende, heeft me heel wat bijgebracht. Dit vak is in die zin heel bijzonder in zijn aanpak. Het heeft mij alleszins getriggerd en ik ben nu 99% zeker dat ik mijn eigen zaak zal opstarten.”

BeGenkers

Dit jaar werkten de studenten mee aan De BeGenkers, een initiatief van Stad Genk, LUCA School of Arts en hogeschool UCLL met steun van EFRO, waarbij jongeren uitgedaagd worden om een antwoord te zoeken op een aantal maatschappelijke problematieken van stad Genk en dit onder leiding van gedreven coaches.

Geef een reactie

