Grote bedrijven opnieuw getroffen door storingen bij Telenet

Standaard

Voka – Kamer van Koophandel Limburg ontving een groot aantal klachten van ondernemers die gisterenavond getroffen werden door een storing bij telecomoperator Telenet. Op verschillende plaatsen in Vlaanderen waren daardoor ernstige problemen met mobiele telefoon, internet en digitale televisie. Vooral grote bedrijven ondervonden ernstige problemen. Maar dat is niet het enige probleem. Voka – KvK Limburg roept op om alle problemen te melden bij Telenet én bij Voka – KvK Limburg.  

Gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Limburg Johann Leten reageert verbolgen: “Dit is geen alleenstaand feit en de economische schade voor bedrijven loopt telkens snel op. Deze week nog ontvingen we grieven van ondernemers over het eenzijdig handelen van Telenet. De komende 3,5 jaar zal Telenet het kabelnetwerk uitbreiden naar een giga-netwerk. Deze investering maakt deel uit van een groter project, de Grote Netwerf, waarbij Telenet zich wil voorbereiden en inspelen op de toekomstige digitale behoeften van particuliere en professionele gebruikers. Goed nieuws, moest dit niet gepaard gaan met grote storingen voor ondernemers.” De aanpak en communicatie die Telenet hanteert over De Netwerf en de problemen die dit met zich meebrengt, laat veel te wensen over. Ondernemers krijgen een aantal maanden op voorhand een schrijven waarin de werken worden aangekondigd, inclusief de melding dat ze een hele dag zonder internet en telefonie zullen zitten. Maar daar wordt geen proactieve en kosteloze oplossing tegenover gesteld. Integendeel. Johann Leten: “Het is ondenkbaar dat een modern bedrijf op werkdagen niet over haar internet- of telefonieverbinding kan beschikken. Communicatie met klanten en leveranciers wordt hierdoor onmogelijk, hetgeen sowieso de nodige financiële schade met zich meebrengt. Het getuigt van een slechte klantvriendelijkheid dat Telenet geen kosteloze oplossingen voorstelt.”

De technische oplossingen die Telenet wel voorstelt, zijn alleen tegen betaling beschikbaar. Maar ook deze brengen niet echt zoden aan de dijk. Er kan een back-uplijn geïnstalleerd worden, die maanden op voorhand moet aangevraagd worden. De aankoop van een 4G-router is ook nog een mogelijkheid, maar deze is sterk onvoldoende om een server te laten werken op volle capaciteit.

We raden onze ondernemers dan ook aan om bij de eerste problemen of communicatie van Telenet meteen contact met Telenet op te nemen én met Voka – KvK Limburg. Johann Leten: “Wij registeren deze klachten, brengen ze samen en nemen het op met Telenet. Gezien de Grote Netwerf nog 3,5 jaar gaat duren, is het belangrijk dat we kort op de bal spelen en onze krachten bundelen.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s