Handelswetenschappers in spe stellen eigen bedrijfje voor

Standaard

Tweedejaarsstudenten handelswetenschappen krijgen één academiejaar de tijd om een idee om te vormen tot bedrijfje. Op woensdag 3 mei stellen ze hun producten/diensten – voor het eerst – voor aan het grote publiek. Medestudenten en personeel kunnen op campus Diepenbeek kennismaken met onder meer een online bakkersdienst, hondenuitlaatservice en online platform voor flatbewoners. 

Voor het vak ‘Ondernemen’ moeten de tweedejaarsstudenten handelswetenschappen – in team – hun eigen bedrijfje oprichten en runnen. Ze werden via een competentiescan samengebracht: in elk team is er dus een mix van vaardigheden (goed marktinzicht, bereidheid tot het nemen van risico’s…). In december hebben de studenten hun businessplan moeten voorstellen aan een jury, sinds januari werken ze aan de uitvoering ervan. “In het hele proces kunnen ze op de nodige coaching rekenen”, zegt docent/coach Pieter Vandekerkhof (faculteit Bedrijfseconomische wetenschappen).

Flat-app

De ‘markt’ op campus Diepenbeek is voor het grote publiek de eerste kennismaking met de in totaal 19 producten en diensten. Eén van de blikvangers is My Flat: een onlineplatform dat het gemeenschapsgevoel onder bewoners moet versterken. Via My Flat kunnen flatbewoners (of kotstudenten) niet alleen met elkaar communiceren, maar bijvoorbeeld ook lokale advertenties posten. Diensten van de syndicus kunnen eveneens ingebouwd worden. “Bewoners van een appartementsgebouw kennen elkaar vaak niet. Meer interactie zal de community hechter maken”, zeggen bedenkers Michael Philips, Robin Vandecaetsbeek, Simon Philippaers, Yannick Roggen en Timothy Detry.

Andere in het oog springende producten/diensten die op 3 mei voorgesteld worden, zijn: een nieuwe UHasselt-app voor studenten, een toestel dat senioren en revaliderende patiënten helpt bij het aantrekken van hun jas, een hondenuitlaatservice, een online bakkersdienst en een slimme markeerstifthouder.

Ondernemer-zijn

“In de opleiding handelswetenschappen willen we studenten ook écht laten proeven van het ondernemer-zijn. Natúúrlijk krijgen ze de nodige theorie over ondernemerschap, maar in dit project ervaren ze ook hoe het is om een bedrijfje te starten en draaiende te houden. Studenten moeten rapporteren, onderhandelen, uitgaven in de gaten houden… Weliswaar in een veilige omgeving, zonder de financiële risico’s te moeten dragen”, aldus dr. Vandekerkhof. In één weg leren ze ook omgaan met tegenslag. “Soms blijkt een idee nu eenmaal te duur of te weinig origineel en moeten ze iets anders zoeken… Maar ook dát is ondernemen.”

Voor het ‘Small Business Project’ werkt de opleiding samen met Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen), dat een boost wil geven aan de ondernemingszin van jongeren. Zo treedt Vlajo-medewerker Yves Exelmans op als (externe) coach. Eind mei zal een jury de realisaties van de studententeams beoordelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s