Start-oranje leidt tot vlotter verkeer op kruispunten

Standaard

Met ‘start-oranje’ – waarbij verkeerslichten tussen het rode en groene licht even op oranje springen – kan het verkeer op kruispunten in België vlotter doorstromen. Dat blijkt uit onderzoek dat mobiliteitswetenschapper Brent Spelmans voerde voor zijn masterthesis aan de UHasselt. Hij nodigde 47 mensen uit om het systeem te testen in een rijsimulator – de eerste keer dat start-oranje in België getest werd. “Vooraleer het systeem ingevoerd kan worden, is er wel nog verder onderzoek nodig”, zegt Brent Spelmans.

Bij start-oranje springen stoplichten na rood eerst op oranje voordat het groen wordt. “Het oranje licht brandt dan in combinatie met het rode licht en waarschuwt bestuurders dat het groene licht eraan komt”, legt Brent Spelmans uit. Hij studeerde vorig jaar af als master in de Mobiliteitswetenschappen en werkt nu bij Arcadis (als projectingenieur Infrastructuur en Mobiliteit). “Bestuurders kunnen hun auto in de start-oranjefase alvast in de eerste versnelling zetten en dus sneller vertrekken.” Het systeem bestaat al in vele West-Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden. Twee seconden oranje In het experiment met de rijsimulator gingen 47 testpersonen de weg op. Daarbij werden ze geconfronteerd met kruispunten waar gedurende twee seconden oranje verscheen vóór het groene lichtsignaal. Gemiddeld namen de onderzoekers een tijdswinst van 1.1 seconde waar. Dat stemt overeen met eerdere onderzoeken waaruit bleek dat een start-oranje van twee seconden de capaciteit van kruispunten met 6% kan vergroten.

“Het huidige systeem – rood-groen – zorgt voor tijdverlies. Bestuurders hebben tijd nodig om te reageren op groen licht”, aldus Brent Spelmans. “Met start-oranje gaat deze reactietijd al in vóór het groen wordt. Onze resultaten bevestigen dat dit voor een betere doorstroming zorgt. Bovendien gaven de deelnemers aan dat ze start-oranje als positief ervaren.”

Verkeersveiligheid

Enkele aspecten moeten nog verder onderzocht worden. Brent Spelmans: “Door het ontbreken van een wettelijk kader konden we geen experiment uitvoeren op de openbare weg. Dat zou natuurlijk een nóg getrouwer beeld geven van de reacties van bestuurders en van de impact voor het verkeer.”

Volgens prof. dr. Tom Brijs (Instituut voor Mobiliteit) vormt verkeersveiligheid nog het belangrijkste vraagstuk. “Een belangrijk argument tégen start-oranje is de vrees dat vroegtijdig vertrekkende bestuurders in aanvaring komen met andere weggebruikers die op het laatste moment het kruispunt oversteken in de andere richting.” Hoewel de UHasselt-onderzoekers in hun experimenten geen enkel conflict vaststelden, hadden de bestuurders in de start-oranjefase inderdaad gemiddeld al een halve meter afgelegd. “Verder praktijkonderzoek zal uitsluitsel moeten bieden over de risico’s.”

Geen extra asfalt

“Dit onderzoek onderschrijft wat in de sector al langer bekend is. Vlotter verkeer kunnen we ook op andere manieren bereiken dan asfalt bij te gieten voor een bredere weg”, zegt dr. Mark Keppens (senior mobiliteitsexpert bij Arcadis) die het onderzoek ondersteunde. “Deskundigen spreken over intelligente transportsystemen: door het beter afstemmen van verkeersinstrumenten, zoals verkeerslichten, kan er heel wat winst geboekt worden.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s