5,8 miljard euro voor Werkplan Mobiliteit

Standaard

grote werven.jpg

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft het eerste luik van een ambitieus Werkplan voorgesteld. Vanaf nu tot het eind van de regeerperiode in 2019 wordt er nog 5,8 miljard euro geïnvesteerd in de Vlaamse mobiliteit. Het leeuwendeel gaat naar werken aan de weg (2,7 miljard euro) én werken aan de waterweg (2,25 miljard euro). “De investeringsbudgetten voor álle vormen van vervoer stijgen naar een historische hoogte”, zegt Weyts. “Er gaan in heel Vlaanderen heel wat schoppen in de grond”.

Vlaanderen dreigt tot stilstand te komen. Er rijden steeds meer wagens op steeds minder ruimte. Het Planbureau voorspelt tegen 2030 nog een drastische toename van zowel het personenvervoer (+11%) als ook het vrachtvervoer (+44%). De gemiddelde snelheid tijdens de spits dreigt nog een kwart trager te worden (-24%). Redenen genoeg voor Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts om uit te pakken met een historisch investeringsbeleid. Weyts schuift een Werkplan naar voor dat in de komende drie jaar maar liefst 5,8 miljard euro investeert in alle verschillende vormen van vervoer. De investeringsbudgetten voor alle vormen van vervoer stijgen naar een historisch hoog peil.

“Ook al leven we in tijden van besparingen, toch investeren we meer dan ooit in Mobiliteit”, zegt Weyts. “We werken aan de weg, maar ook aan de alternatieven voor de (vracht)wagen: de waterweg, De Lijn en de fiets”.

Het investeringsbudget voor werken aan de waterweg stijgt bijvoorbeeld met +17,5% naar 2,25 miljard euro (2017-2019). Weyts wil het aandeel van de binnenvaart in het goederentransport tegen 2030 verhogen naar 18%, met een gemiddelde groei van 2,8% per jaar. Dat maakt een enorm verschil, want 1 gemiddeld binnenschip haalt al snel 200 volle vrachtwagens uit de file. Vlaanderen heeft nu al 1.100 kilometer bevaarbare waterweg: 80% van alle bedrijven ligt op maximaal 10 kilometer van zo een waterweg. De capaciteit op de waterwegen wordt nu nog verder uitgebreid.  Tussen Antwerpen en Parijs wordt gewerkt aan een Seine-Scheldeverbinding voor schepen die 3 lagen containers kunnen meenemen. De Leie, één van de Vlaamse schakels in die Seine-Scheldeverbinding van de toekomst, wordt nu verdiept en verbreed om bevaarbaar te worden voor grotere schepen. Ook het rendement van het Albertkanaal – de belangrijkste watersnelweg van het land – wordt met een kwart verhoogd door alle bruggen over het kanaal te verhogen. Ook de kleinere waterwegen krijgen aandacht: zo wordt bijvoorbeeld ook de Dender en het Kanaal naar Charleroi opgewaardeerd.

Werken aan de weg

Het investeringsbudget voor werken aan de weg stijgt met +37% naar 2,7 miljard euro (2017-2019). Dit is dan nog zonder de grote kosten voor de Oosterweelverbinding en de herinrichting van de Ring rond Brussel: historische investeringsprojecten die goed zijn voor respectievelijk 3,5 miljard euro en 1,5 miljard euro. Maar er wordt niet alleen gewerkt rond Brussel en Antwerpen: er gaan de komende jaren heel wat schoppen in de grond. De N49, de N203a en de A12 worden bijvoorbeeld omgebouwd tot autosnelwegen. Er komen spitsstroken tussen Lummen en Beringen, tussen Wilsele en Aarschot en tussen Groot-Bijgaarden en Affligem. Er wordt gewerkt aan onder meer de R4, de R8 en de N8.

Grote Werven 2017

Het investeringsbeleid wordt in 2017 al heel zichtbaar langs de Vlaamse wegen. Langs de autosnelwegen komen er 34 grote werven. In totaal wordt er gewerkt aan 100 km autosnelweg. Er wordt geïnvesteerd in structureel onderhoud (o.a. op de E34, de R2, de E314, de E17 en de E40), maar ook in nieuwe infrastructuur, zoals onder meer een nieuw op- en afrittencomplex in Aalter, een fietsbrug in Gasthuisberg, geluidsschermen langs de A12 en een nieuwe brug over de E34 in Assenede.

Er wordt ook gewerkt aan de gewestwegen. Er komen in totaal een hondertal werven langs onze gewestwegen, verspreid over de 5 Vlaamse provincies. In totaal wordt er in 2017 gewerkt aan maar liefst 445 km gewestweg. Zo wordt er andere geïnvesteerd in een heraanleg van de R13 in Turnhout, vrijliggende fietspaden langs de Bilzerbaan in Lanaken, de heraanleg van de doortocht in Oordegem (Lede), een middenberm voor de Ninoofsesteenweg in Roosdaal en een fietsbrug over de N36 in Deerlijk.

Minder hinder en verkeersveiligheid.

“Waar een schop in de grond gaat, ontstaat een hoop aarde en een hoop hinder”, erkent Weyts. De hinder wordt zo goed mogelijk ingeschat en zo minimaal mogelijk gehouden. Er wordt maximaal ingezet op nachtwerk en werken rond de klok. Er is permanent overleg met alle betrokken diensten, binnenlandse partners zoals automobilistenverenigingen, andere gewesten én buurlanden. Voor de veiligheid van de werven wordt een mobiele flitspaal ingezet op wel 21 locaties. Nog nooit werd de mobiele flitspaal zo ruim ingezet.

Een grootscheepse communicatiecampagne gaat alle weggebruikers nu goed informeren. Er komt een grote aankondingingscampagne op radio, affiches, online advertenties, sociale media én tankpistolen in maart. Die wordt bij elk nieuwe golf van grote werven herhaald.

http://www.wegenenverkeer.be/grotewerven

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s