PXL-opleiding Toerisme en Recreatiemanagement speelt in op SALK-vrijetijdseconomie

Standaard

De opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL zet studenten en lectoren aan tot toeristische inspiratie in Limburg. De vrijetijdseconomie in deze provincie krijgt onder andere dankzij het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK) een boost. Dit uit zich niet alleen in het toenemend aantal toeristen – het aantal overnachtingen steeg tussen 2014 en 2015 met 9 procent – maar ook in het aantal tewerkgestelden in de sector. Uit cijfers van de provincie Limburg blijkt dat er tussen 2013 en 2014 bijna 800 bezoldigde tewerkgestelden bijkwamen.

Het toerisme en bij uitbreiding de vrijetijdseconomie heeft in Limburg heel wat troeven om verder door te groeien tot een economische speerpuntsector. Daarvoor zijn goed opgeleide mensen met goesting in toerisme nodig. Helaas, kiest slechts 10 procent van de professionele bachelors in toerisme voor een stage in Limburg. “Het is onze taak om de studenten diets te maken dat toerisme ook in Limburg, een enorm potentieel heeft”, zegt Agna Thys, opleidingshoofd Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL.

Goesting

De opleiding organiseerde daarom een inspiratiedag Goesting in Toerisme voor alle studenten en lectoren van de opleiding. “In de voormiddag kregen de studenten uit het eerste en tweede jaar de kans om, in de vorm van een round table conference, alle mogelijke studiegerelateerde thema’s met de studenten uit het derde jaar te bespreken”, legt Agna Thys uit. Op deze manier wil de opleiding de goesting in toerisme stimuleren. Een van de derdejaarsstudenten zei hierover achteraf: “Dit is dé manier om ervoor te zorgen dat studenten het aandurven om hun problemen en zorgen rond bepaalde thema’s aan te kaarten. Het feit dat ze hiervoor terechtkunnen bij derdejaarsstudenten verlaagt de drempel en zorgt er ook nog eens voor dat we elkaar wat beter leren kennen.” Daarna gaf de coördinator internationalisering, Sandra Di Marcantonio, een overzicht van de 6 international intensive programmes (in o.a. Kroatië, Duitsland, Italië, Frankrijk) waaraan de studenten in de loop van dit academiejaar kunnen deelnemen.

Ondernemen

In de namiddag wakkerden excellente gastsprekers de goesting om in het toerisme te werken aan. De eerste gastspreker, trendwatcher Herman Konings, gaf de ruim 130 aanwezigen een zicht op de generaties, van millenials over prime busters naar baby bloomers. Met wereldwijde voorbeelden gaf hij aan hoe de hotelsector inspeelt op de generaties en hun kenmerken.  Jan Peeters, eigenaar van Travel360°, vertaalde de omgang met de verschillende generaties naar tips & tricks voor toeristische bedrijven. De derde spreker, David Winkels, director Maasmechelen Village, wakkerde de goesting in toeristisch ondernemen aan door inspirerende ondernemers en bedrijven wereldwijd in de kijker te plaatsen. Hij daagde de aanwezigen uit om landmarks voor Limburg te ontwikkelen én om de nieuwe Limburgse Steve Jobs of Diane von Furstenberg op toeristisch vlak te worden. Een student analyseerde de namiddag als volgt: “Op deze inspiratiedag leer je echt wat er mogelijk is in het toeristische werkveld: de dromen en mogelijkheden voor de toekomst. Ik heb alvast goesting om op stage te gaan.”

Agna Thys kijkt terug op een zeer waardevolle dag: “Dit is iets wat elke opleiding zou moeten doen. Studenten hebben hier echt iets aan. Bij de volgende editie nodigen we ook enkele toeristische ondernemers en beleidsmakers uit. Ik ben ervan overtuigd dat het ook voor hen zeer uitdagend is om, geïnspireerd door boeiende sprekers, eens met een andere bril naar hun eigen product te kijken.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s