Tom Hoogmartens Jonge Vlaamse Aannemer van 2016

Standaard

Op 11 oktober 2016 werd Tom Hoogmartens, bedrijfsleider van Hoogmartens Wegenbouw, gehuldigd als Jonge Vlaamse aannemer voor de regio Limburg in de categorie “infrastructuur”. Deze prijsuitreiking gebeurde naar aanleiding van de voorstelling van het visierapport van de Vlaamse Confederatie Bouw. Hij kreeg een beeld gemaakt door kunstenares Mie Bogaerts, het staat in het teken van het thema ‘doorbraak door samenwerking’. De prijzen worden mede mogelijk gemaakt door Federale Verzekering. De Jonge Vlaamse Aannemer wordt per regio gekozen in nauw overleg met de lokale bouwconfederaties waaronder de Confederatie Bouw Limburg. Twee elementen zijn daarbij bepalend: de performantie van de jonge bedrijfsleider maar ook zijn inzet voor de beroepsorganisatie.

Hoogmartens uit Opglabbeek is een toonaangevend wegenbouwbedrijf voor het onderhouden en aanleggen van buitenverhardingen. In deze familiale onderneming, opgericht in 1963 en founder van Top-off in 2011, is reeds de derde generatie goed op weg om de wegenbouw activiteiten onder de knie te krijgen en verder te zetten. De jonge Limburgse wegenbouwer Tom Hoogmartens, nu als derde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf: “We hebben er de laatste jaren bewust voor gekozen om fors te investeren in kwalitatief materieel en jonge, dynamische medewerkers. We moeten onszelf blijven ontplooien, anders missen we de boot en liggen we eruit. Een evolutie die volop aan de gang is, is de digitalisering van werfopvolging, controles en inspecties. Alles zal meer en meer traceerbaar worden, big data zijn de toekomst. We zijn aan het bekijken hoe we onderhoudsprogramma’s kunnen opstellen op basis van periodieke monitoring en oppervlakte- en volumemetingen, zodat we veel beter kunnen inspelen op reële noden.

De wegenbouw is een vechtmarkt, daar kunnen we niet omheen. Het aantal overheidsopdrachten neemt af, en tegelijk blijven we met evenveel spelers die hun capaciteit aanhouden. Iedereen zoekt zijn omzet, waardoor de prijzen zakken en de marges zeer krap of soms zelfs onbestaande worden. Wij beschouwen de complexe marktsituatie dan ook niet zozeer als een probleem, maar eerder als een opportuniteit om onze organisatie, interne processen, strategieën en commerciële plannen in vraag te stellen en te optimaliseren. We zijn ervan overtuigd dat we hier als bedrijf sterker uit zullen komen. Zolang alles op wieltjes loopt, is er niet echt een reden om te innoveren. Maar als je echt een verschil moet maken, ben je als bedrijf genoodzaakt om je verder te ontwikkelen. Daar zijn we momenteel volop mee bezig. Ik denk aan het inzetten van een drone om het wegdek te inspecteren, een regelmatig onderhoud kost namelijk uiteindelijk minder dan een wegdek in slechte staat helemaal te moeten vernieuwen. De drone scant het terrein met speciale meetapparatuur die een zeer gedetailleerd beeld van de toestand van het terrein geven, zo kunnen wij bepalen waar onderhoud noodzakelijk is.”

 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.