Hogeschool UCLL neemt voortouw in ontwikkeling STEM-vakken

Standaard

150 secundaire scholen stappen mee in het lerend netwerk STEM secundair onderwijs dat dinsdag 27 september in Brussel werd gelanceerd. Bedoeling is om met alle onderwijs-actoren kennis te delen en op te bouwen rond didactiek wetenschap, techniek, engineering en wiskunde. Na een oproep van de Vlaamse overheid nam UCLL eerder dit jaar de handschoen op om een dergelijke leergemeenschap op te starten. De hogeschool treedt nu op als coördinator van dit project. Renaat Frans van de Lerarenopleiding van UCLL en coördinator van het Vlaams Lerend Netwerk STEM Secundair Onderwijs: “Met haar expertisecel The Art of Teaching bleek UC Leuven-Limburg de partner bij uitstek om dit nieuwe Lerend Netwerk in de steigers te zetten.” Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits voorziet 80.000 euro voor het nieuwe lerend netwerk samen met cofinanciering van een aantal lerarenopleidingen. 

Nood aan ondersteuning

Scholen in Vlaanderen kiezen nu volop voor STEM (‘Science, Technology, Engineering and Mathematics’) en kunnen nog heel wat leren van elkaar. Renaat Frans, UCLL en coördinator van het nieuwe lerend netwerk: “In Vlaamse scholen komt er een sterke STEM-dynamiek op gang. De overheid en scholen gaven echter aan dat er nood is aan ondersteuning in een zoektocht naar wat dit eigenlijk allemaal inhoudt en hoe STEM kan landen in scholen.”
 
Ervaringen uitwisselen

In het Vlaams Lerend Netwerk STEM Secundair Onderwijs gaan leraren, directies, lerarenopleiders, onderzoekers, pedagogisch begeleiders en beleidsmakers dieper in op deze vragen. Het moet leiden tot heel wat bruikbaar lesmateriaal, goede praktijken, uitwisselen van ervaringen en aanbevelingen die ook toegankelijk zijn via een website. In het voorjaar van 2017 organiseert het Lerend Netwerk ook alvast regionale sessies in Diepenbeek.
 
Samenwerking scholen en lerarenopleidingen

Renaat Frans: “In het netwerk is een mooie samenwerking ontstaan tussen de scholen en de lerarenopleidingen. Tussen praktijk en onderzoek dus. Deze samenwerking rond STEM-didactiek kan een voorbeeld zijn voor een verdere wisselwerking tussen scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers.” Naast de lerarenopleiding van UCLL, die het project trekt, zijn ook die van Odisee, Hogeschool Gent, Vives en Artevelde kernpartners.
 
The Art of Teaching

De onderzoeksgroep The Art of Teaching van UCLL heeft een ruime expertise in verschillende nationale en internationale projecten rond didactiek van wetenschappen en techniek. Zo richtte ze onder meer de leergemeenschap ‘MeerSTEMmig’ op die Limburgse scholen helpt om een goede en brede STEM-didactiek in de praktijk te brengen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s