Flexibilisering van de vakantieperiode is feit

Standaard

Nu de vakantieperiode stilaan op zijn einde loopt peilde Voka bij zijn leden hoe ze het werk in de vakantieperiode praktisch organiseren en hoe ze tegenover de voorstellen rond de flexibilisering van de arbeidstijd staan. Het is duidelijk dat bedrijven hierover steeds meer en meer nadenken. 

  • Slechts 1 op 3 bedrijven kent nog collectieve sluiting
  • 1 op 2 bedrijven ziet een verschuiving in piek- en dalperiodes
  • 2 op 3 ondernemingen laat werknemers onderling vakantieregeling organiseren
  • 6 op 10 bedrijven wil een flexibilisering van de arbeidstijd
  • 1 op 4 bedrijven heeft aandacht voor grote sportmanifestaties zoals Olympische Spelen

Uit de enquête blijkt dat slechts één op de drie bedrijven nog steeds een collectieve sluiting kent. Ook blijkt 27% van de ondernemingen een beroep te doen op jobstudenten en/of uitzendkrachten om de verlofperiode operationeel te kunnen overbruggen. Daarnaast valt op dat maar liefst één op de twee bedrijven een verschuiving ziet in de piek- en dalperiodes in de onderneming. Van die groep zegt 60% te merken dat de traditionele kalme periodes in het bedrijf verdwijnen. 

Van de bedrijven die geen collectieve sluiting kennen, laat de meerderheid van de bedrijven (67%) de personeelsleden onderling zelf de vakantie regelen. Ze geven ook aan dat dit vlot verloopt. In de meeste bedrijven (68%) is er geen voorkeursbehandeling bij het toekennen van verlofperiodes. Bij 19% van de bedrijven krijgen gezinnen met jonge kinderen de voorrang.  

Over het aantal vakantiedagen meent 73% van de bedrijven dat deze in lijn liggen met die van concullega’s waardoor dit voor de werknemer geen reden hoeft te zijn om van werk te veranderen.

Daarentegen bevestigt 25% van de ondernemingen dat verlofregelingen belangrijker worden en dat ze steeds vaker bepalend worden in het aantrekken (of verliezen) van talent. Toch zijn zeven op de tien bedrijven geen voorstander van een systeem waarbij bonussen kunnen omgezet worden in extra verlofdagen. 24% doet dit wel of onderzoekt hoe ze dit wel kunnen doen. 

De zomer 2016 is met het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen een echte sportzomer en dat laat ook de bedrijven niet onberoerd. In één op de vier bedrijven is hiervoor aandacht: wedstrijden kunnen in de mate van het mogelijke worden gevolgd of er worden specifieke acties voor georganiseerd. 

Flexibeler werken? 

Zes op de tien bedrijven zijn een grote voorstander zijn van nieuwe maatregelen die inzetten op een flexibelere 38-urenweek. Een derde van die groep vreest wel voor bijkomende administratieve lasten, die de voorgestelde maatregelen met zich mee zouden kunnen brengen. 

Het voorstel van Vicepremier en Minister van Werk Kris Peeters om de gemiddelde arbeidsduur op jaarbasis te bekijken, krijgt voorlopig veel kritiek. Nochtans zijn de werkgevers wel te vinden voor een flexibelere invulling van de arbeidstijd. Thomas Kauffman, CEO bij Multimodal Transports & Logistics (Gingelom), verduidelijkt waarom ook binnen de logistieke sector bijvoorbeeld flexibiliteit van de arbeidstijd belangrijk is: “Iedereen koopt wel eens iets online, maar iedereen verwacht ook dat die pakjes liefst de volgende dag worden geleverd. Als we hier van 9 tot 17u zouden werken, dan wordt die levertijd natuurlijk verlengd. In het transport kunnen we al flexibeler werken, maar een stringentere wetgeving is voor ons absoluut nefast. Klanten zien graag alles om 6u geleverd aan de deur en verwachten ook dat alles om 22u terug wordt opgehaald.” 

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg, besluit: “Om in te spelen op de noden van de arbeidsmarkt en competitief te kunnen blijven t.o.v. buitenlandse concurrentie vragen wij Minister Peeters om de voorstellen omtrent een flexibele arbeidsmarkt grondig te herbekijken en overleg te plegen met de sociale partners. Het flexibeler maken van de arbeidstijd, ook in traditionele sectoren, zou het voor bedrijven gemakkelijker maken om tijdelijke pieken op te vangen. Deze enquête toont al aan dat de collectieve sluitingen steeds minder vaak voorkomen en dat dus ook de vakantieperiode aan het flexibiliseren is.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s