Ook Limburgse bedrijven voelen terreurgevolgen

Standaard

1 op 4 ondernemers Vlaamse ondernemers ondervindt nadelige gevolgen van de recente aanslagen in Brussel. 35% van de ondernemers vreest dan weer dat buitenlandse partners en investeerders niet meer naar ons land durven komen. Dat blijkt uit een bevraging van Voka bij 600 ondernemers. Ook een aantal Limburgse bedrijven merken verschil na de aanslagen in Zaventem en Brussel. Naar aanleiding van de recente aanslagen in Brussel voerde Voka een bevraging uit bij 600 Vlaamse ondernemers. Uit de resultaten blijkt dat 94% van de ondervraagde ondernemers vreest dat de aanslagen een impact zullen hebben op de Belgische economie. Daarnaast  denken 3 op de 4 ondernemers dat buitenlandse bedrijven minder zullen investeren in België.  Op de vraag of ondernemers denken dat het moeilijker wordt om buitenlandse businessrelaties (klanten, partners en leveranciers) naar België te krijgen antwoordt 35% van de ondernemers positief. Specifiek voor Brussel zijn de ondernemers pessimistisch. 90% denkt dat Brussel minder bedrijven zal aantrekken en dat meer bedrijven Brussel zullen verlaten. 37% denkt dat de aanslagen de druppel zijn naast heel wat andere factoren zoals files, de staat van het patrimonium of de zoektocht naar geschikte werknemers. Wat betreft de mobiliteit geeft 1 op 4 ondernemers aan een effectieve impact te voelen. Ze nemen maatregelen door bijvoorbeeld reisbewegingen te verminderen en meer in te zetten op conference call of video conference. Daarnaast vermijden ze de grote luchthavens. 68% van de ondernemers is vragende partij om een campagne te voeren om België in het buitenland opnieuw op de kaart te zetten.

Gevolgen voelbaar in Limburg 

Johann Leten (gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Limburg): “Brussel lijkt ver weg, maar de gevolgen van de aanslagen in de hoofdstad zijn ook in onze provincie voelbaar. Wij horen van tal van Limburgse ondernemers dat zij duidelijke verschillen merken. Klanten blijven weg, orders worden uitgesteld of de luchthaven van Zaventem wordt vermeden. Ook de schrik voor de imagoschade die ons land opgelopen heeft zit er zeker en vast in.”

Ook een aantal Limburgse ondernemingen voelen gevolgen van de terreur. Prefamac, producent van chocolademachines haalt 96 procent van hun omzet uit export: “Ik was enkele maanden geleden mee op handelsmissie naar Indonesië waar ik veel nieuwe klanten ontmoette, maar na de aanslagen is het niet meer vanzelfsprekend”, zegt bedrijfsleider Myriam Schepers. “We verliezen geen orders, maar ze worden wel uitgesteld. Onze klanten, zelfs die ver weg, wil altijd een bezoek brengen aan het bedrijf voor ze onze machines kopen. Maar voorlopig zien ze het niet zitten om naar België te komen. Het bezoek wordt uitgesteld naar mei of nog later.”

Andere bedrijven vermijden Zaventem dan weer als luchthaven. Frank Zwerts van Key Technology: “In het kader van een algemeen risico assessment wordt binnen ons bedrijf, en dat geldt voor heel wat internationale bedrijven, afgeraden om via Zaventem te vliegen. Al onze reizen gaan nu via buitenlandse luchthavens, hetgeen gezien de afstand behapbaar is. Verder is de frequentie van buitenlandse vluchten naar en vanuit Zaventem een algemeen probleem en ik maak me zorgen dat dit naar de toekomst toe voor onze nationale luchthaven een groot probleem dreigt te worden.”

Ook Joris Vrancken, bedrijfsleider van P&V Elektrotechniek vreest voor de zware gevolgen die de terreur heeft voor het Imago van ons land. “Bovenop de aspecten waarop ons land al niet zo goed scoort, denk maar aan de vaak slechte infrastructuur en hoge loonlasten, komt dit er nog eens bij. Het Imago van België loopt hiermee enorme schade op en wij als bedrijf hebben uiteraard schrik dat buitenlandse investeerders hierdoor wegblijven. Als onze investeerders wegblijven, geraken wij in grote problemen, want geen investeringen wil zeggen geen werk.”

Reactie Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka, Vlaams Netwerk van Ondernemingen

“3 op 4 ondernemers vreest dat het imago van België bij buitenlandse ondernemers ernstige schade heeft ondervonden en dat dit ons investeringen zal kosten. De aanslagen komen bovenop een aantal andere zaken die in het buitenland negatief gepercipieerd zijn zoals het gebrekkige mobiliteit in ons land. Het toont aan dat we met z’n allen – ondernemers, politici, vakbonden maar ook de brede bevolking – moeten werken aan een beter imago van ons land. Een grote campagne daarvoor kan helpen, maar we zullen het vooral met feiten moeten bewijzen dat België een veilig en aantrekkelijk investeringsland is.”

“Op korte termijn moeten we rekening houden met directe schade. Deze schade beperkt zich niet tot de ondernemingen in Brussel en de rand alleen. Over het heel land is de impact aanzienlijk. 1 op de 4 ondernemingen geeft aan schade te ondervinden.” “Specifiek voor Brussel is de uitdaging enorm. Meer dan 40% van de ondervraagden denkt dat er bedrijven uit Brussel zullen wegtrekken. Ook hier zijn het niet alleen de aanslagen maar een mix van factoren. We verwachten dan ook van de Brusselse beleidsmakers een sterk engagement om de problemen aan te pakken en Brussel opnieuw op de kaart te zetten als interessante investeringslocatie. Brussel heeft een heel hoge werkloosheid, enkel bedrijfsinvesteringen kunnen meer jobs creëren.” 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s