Maastricht stelt veto tegen Spartacus en Limburgse mobiliteitsdossiers blijven stroppen

Standaard

Zoals een topsporter niet kan presteren zonder het juiste materiaal, kan een economie niet groeien zonder een optimale infrastructuur. Een geschikte basismobiliteit is hierbij doorslaggevend. De belangrijkste dossiers blijven echter stroppen, zo ook Spartacus blijkt vandaag.  

Als Limburg wil uitgroeien tot een economische hotspot, moet onze provincie filevrij, bereikbaar en mobiel blijven. Durven investeren in infrastructuur is dus een absolute noodzaak. Het SALK-rapport schuift de ontsluiting van Limburg naar voren als één van de belangrijkste randvoorwaarden.

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Limburg: “Het is opnieuw een kaakslag voor ons allen dat het Spartacus dossier vertraging oploopt of misschien zelfs afgevoerd wordt. Dit is bovendien geen alleenstaande case. De basismobiliteit in Limburg komt steeds meer in het gedrang. Zowat alle grote dossiers blijven stroppen”.

Naar aanleiding van de verkiezingen in 2014 maakte Voka – Kamer van Koophandel Limburg al een oplijsting van de grootste infrastructuur- en mobiliteitsdossiers in onze provincie. Behalve de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal is er echter weinig vooruitgang vast te stellen. Een overzicht hieronder:

    • Over de weg: Realisatie van de Noord-Zuid is uiteraard prioriteit één. Ook de verbreding E313 en E314 naar drie rijstroken is een absolute must. Daarnaast is er nog een waslijst lokale missing links met bovenlokaal belang: de verbindingsweg van Sint-Truiden met de E40, de omleiding N71 Neerpelt, de doorgangsweg mijnterreinen Eisden, omleiden Rijksweg N78 Maasmechelen, de herinrichting N76 Opglabbeek, de N730 in Hoeselt, omleidingsweg in Tongeren, …
    • Over het spoor: De realisatie van de IJzeren Rijn, met overslagmogelijkheden in Noord-Limburg en een doorsteek via lijn 18 naar het centrum van de provincie laat al decennia op zich wachten. Ook het Spartacusplan zal er klaarblijkelijk niet meteen komen.
    • Over het water: Om de Limburgse waterwegen optimaal te kunnen benutten en multimodaal vervoer aantrekkelijk te maken, zijn er investeringen nodig zoals de verhoging van de bruggen van het Albertkanaal. Er is al een hele weg afgelegd en een groot deel van de bruggen is reeds verhoogd, maar we zijn er nog niet. Ook de aanpassing van het sluizencomplex Blauwe Kei te Lommel blijft een knelpunt.

Gehoopt wordt op een positieve wending van de mobiliteitsdossiers.

http://www.voka.be/limburg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s