Kruisbestuiving zonder resultaat op Creativity World Forum

Standaard

‘Falen. Jimmy is er goed in.’ Met deze woorden begint Jimmy Wales niet alleen zijn betoog over creativiteit, ze pronken op bijna al zijn presentatiedia’s. De ene na de andere mislukking op het scherm, voor we uiteindelijk aan de succesformule van Wikipedia komen. Zijn zelfkritiek is een van de hoogtepunten van het Creativity World Forum in Hasselt.

Op de deelnemerslijst vinden we verbazingwekkend veel instellingen en personen terug die niet rechtstreeks met de creatieve wereld zijn verbonden. Ondernemers en studenten vullen de lijst van vormgevers, architecten en reclamebedrijven aan. Van het opbouwen van een modern financieringsplan tot het inspirerend presenteren van je project, van de mix tussen kunst en wetenschap tot het werken vanuit het buitenland: verschillende aspecten van de bedrijfswereld worden op een creatieve manier belicht. Waar creativiteit vroeger voornamelijk met kunst werd geassocieerd, blijkt innovatie vandaag in elk aspect van de samenleving belangrijk.

Geld moet rollen

De economische kant van het verhaal krijgt door de huidige crisis extra aandacht. Minister Ingrid Lieten (SP.A) maakt in haar openingsspeech meteen de uitreiking van 500.000 euro voor wisselwerking tussen Vlaamse wetenschappers, innovatieve bedrijven en creatieve geesten bekend. Een opluchting voor veel ondernemers, al noemen verschillende sprekers extra financiering net contraproductief. “Weinig middelen leiden net tot creativiteit. Een kleiner budget stelt je in staat je op het essentiële van je product te concentreren”, luidt het.

“Geen enkel businessplan overleeft het eerste contact met de gebruiker”, zegt business innovation goeroe Alexander Osterwalder. “Het heeft geen nut een businessplan uit te werken, maar je moet de zoektocht naar een businessmodel wel plannen”. We zien de aandachtige kijkers hun wenkbrauwen fronsen. “Als je businessmodel niet goed genoeg is, kan je niet wachten met verandering tot klanten afhaken”, legt Osterwalder verder uit.

“Je moet dus vertrekken met een flexibel idee, dit vooraf op je doelgroep testen en meteen beginnen met aanpassingen. Als je je aan een idee vastklampt, word je er verliefd op en wordt het moeilijk om betere alternatieven te vinden”, aldus Osterwalder. In een samenleving waarin doelstellingen van bedrijven aan de constante verandering moeten tegemoetkomen en werknemers van job naar job huppelen, is flexibiliteit een must.

Driemaal is scheepsrecht

“Internet stimuleert samenwerking,” zegt professor Keith Sawyer. “Maar samenwerking is niet nieuw, het is een onderdeel van wie wij zijn”. Hij staaft zijn theorie met het voorbeeld van een succesverhaal. Tolkien kwam niet alleen op de proppen met de elementen van zijn fantasy boeken, maar haalde zijn inspiratie uit een schrijversclub. “Interactie leidt tot creativiteit,” concludeerde Sawyer. Malcolm Gladwell, auteur van de bestsellers ‘The Tipping Point’, ‘Blink’ en ‘Outliners’, gaat nog verder.

“We moeten stoppen met steeds de eerste te zijn”, maant hij het publiek aan. “Uit voorbeelden blijkt dat niet de eerste, niet de tweede, maar de derde ontwerper van het min of meer hetzelfde idee het beste resultaat heeft.” Moeten we dan allemaal gaan afkijken bij de concurrentie? “Neem het basisidee van iemand anders, maar geef er je eigen twist aan.”

Toekomstmuziek

MIT-professor Pattie Maes werkt op haar beurt aan baanbrekende, nieuwe projecten. Samen met enkele van haar beste studenten werkt ze momenteel aan nieuwe prototypes die de kloof tussen technologie en het dagelijks leven kleiner moeten maken. Ze presenteert ons ‘the sixth sense’, een webcamera die via een verbinding met je smartphone informatie opzoekt over de omgeving, de persoon die voor je staat of het product in je handen.

Maes’ gadgets waren een van de creatiefste, gebruiksvriendelijke projecten die op het forum werden voorgesteld. Peter Hinssen, auteur van ‘The New Normal’ is ervan overtuigd dat we nog maar in de helft van de digitale revolutie zitten. “Door de overdosis science-fiction die ik in mijn jeugd keek, geloofde ik rotsvast dat we tegen het jaar 2000 allemaal in dezelfde ruimtepyjama zouden rondlopen”, lachte hij.

Creativiteitswereld

‘Is dit nu een wereldcreativiteitsforum of een forum van de creativiteitswereld?’, tweette iemand tijdens de eerste dag. Het leek wel of het merendeel van de sprekers het sprekersplatform verwarde met een promotieplatform. Waar bleven de creativiteit en de kritische noot met een antwoord op onze dringende vragen?

Het Creativity World Forum was zeker interessant, maar in hoeverre de boodschappen in de praktijk zullen worden toegepast, is nog maar de vraag.

De tekst is van Anneleen Orloff voor Stampmedia.

www.stampmedia.be

Advertenties

Een gedachte over “Kruisbestuiving zonder resultaat op Creativity World Forum

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s