Futuristische kijk op magische jaar 2000 van ontwerpers uit sixties

Standaard

foto modemuseum

Tot 5 juni loopt in de Stedelijk Modemuseum de expo ‘Alter ego: The future that never was. Werken van sixties modekoningen zoals Pierre Cardin, Paco Rabanne en Rudi Gernreich van vermaarde musea zijn te bezichtigen. 

Doorheen de modegeschiedenis is er steeds een nauw verwantschap geweest tussen mode en wetenschappelijke en industriële innovaties. Modeontwerpers hebben altijd nieuwe technologieën geadopteerd in hun ontwerpen, maar ook het mogelijke toekomstbeeld vloeit voort uit die innovaties. Moderne uitvindingen en vooruitgang worden vaak meteen weerspiegeld in hun ontwerpen en collecties.

Sixties

In de zestiger jaren staat een nieuwe generatie op van dergelijke ‘moderne’ modeontwerpers. Pierre Cardin, André Courrèges, Rudi Gernreich, Paco Rabanne en anderen experimenteerden met nieuwe vormen en (synthetische) materialen. Deze ontwerpers vertegenwoordigden een tijdperk, waarin mode zich niet baseerde op het verleden maar reikhalzend uitkeek naar de toekomst.

foto modemuseum

‘The clothes that I prefer are those I invent for a life that doesn’t exist yet – the world of tomorrow’, dixit Pierre Cardin. Zo ontstonden dynamische nieuwe ontwerpen en stijlen die vandaag nog steeds een grote inspiratiebron zijn voor vele (jonge) ontwerpers.

Innovatie en eco

Nieuwe technologische ontwikkelingen en uitvindingen beloven de modewereld in de toekomst opnieuw op zijn kop te zetten. De evoluties in biowetenschap en technologie zorgen voor het creëren van nieuwe soorten textiel, kleding en functies zonder daarbij de esthetiek uit het oog te verliezen. Eén van de belangrijkste kenmerken van deze ‘ecofashion’ is dat ze vooruitblikt op toekomstige mogelijkheden en toepassingen binnen de mode.

Duurzaam en fairtrade

Daarnaast worden sociale, culturele en milieuoverwegingen – zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en een eerlijk productieproces – steeds belangrijker. De modewereld moet zich op lange termijn hieraan aanpassen. De high-end mode heeft steeds meer moeite om zich te onderscheiden op een altijd zwaarder concurrerende wereldmarkt. De eisen van de consument stijgen terwijl er steeds minder budget besteed wordt aan mode.

foto modemuseum

The Future That Never Was plaatst deze nieuwe mogelijkheden naast de toekomstvisie van vooraanstaande ontwerpers uit de ‘Space Age’ periode. Een periode die het uitzicht van de mode voorgoed heeft veranderd.

www.modemuseumhasselt.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s